Je gebruikt op dit moment een verouderde browser die niet door onze website wordt ondersteund.
Wij raden je aan om onze website in een andere browser te openen.
Op deze manier ben je verzekerd van een beveiligde en goed functionerende website.
Travel Store Business Logo
Travel Store is lid van de SGR Travel Store is lid van de ANVR
Frank Visch, Directeur Travel Store
Frank Visch
CEO Travel Store

Hulp of advies nodig?

×






RIVM-experts: 'Kans dat iemand heel vliegtuig besmet is klein'

8 juni 2020

 

Bron: NOS

Binnenkort kunnen Nederlanders weer met het vliegtuig naar een groot aantal Europese landen. Zolang zieke mensen daar eerlijk over zijn en thuisblijven, zijn ze bij het RIVM niet bang dat vliegtuigpassagiers elkaar op grote schaal zullen infecteren. Een heel vliegtuig besmetten "heeft zich nog nooit voorgedaan", zeggen hoofd infectieziektebestrijding Jaap van Dissel en Jacco Wallinga, verantwoordelijk voor de rekenmodellen.

Nu we weer naar het buitenland op vakantie mogen, kunnen we ook weer vliegen. Wat weten we over het besmettingsgevaar in vliegtuigen?
Van Dissel: "Het is belangrijk dat de branche zelf criteria opstelt voor veilig vliegen. Dat zal nooit honderd procent zijn, maar het gaat er om dat de risicovermindering zo groot mogelijk is."

"We kennen een aantal situaties waarbij mensen met infectieziektes hebben gereisd, de Mexicaanse griep, gevorderde stadia van ebola, open tuberculose. Een van de dingen die je daaruit leert is dat als iemand met een besmettelijke ziekte aan boord is geweest zonder dat men het door heeft, dat het contactonderzoek beperkt kan blijven tot de personen die rond die persoon in het vliegtuig hebben gezeten."

Oftewel: de kans dat een heel vliegtuig besmet raakt door een persoon is klein?
Van Dissel: "Die is buitengewoon klein. Dat heeft zich nog nooit voorgedaan. Terwijl mensen brakend met ebola in toestellen hebben gezeten, bij wijze van spreken. En vaak heeft dat überhaupt geen besmettingen opgeleverd."

U zei in de Tweede Kamer dat het complexe materie is. Is het complexer dan een trein of bus?
Van Dissel: "Nee, het is daarmee te vergelijken. Alleen bij vliegtuigen moet men bijvoorbeeld stilstaan hoe de luchtverversing is. Daar zijn studies van. Over het algemeen is de lucht naar beneden gericht, wat gunstig kan zijn omdat de druppels meteen naar de grond gaan."

In treinen zitten minder mensen in een coupe om de anderhalve meter enigszins te respecteren. Waarom zou je dat in een vliegtuig niet doen?
Van Dissel: "Ik kan me voorstellen dat het ingewikkelder is om dat in vliegtuigen aan te kunnen houden, om toch nog tegen redelijke prijzen te kunnen vliegen. Maar in eerste instantie is het aan vliegtuigmaatschappijen om te laten zien dat de mensen die zij vervoeren op een veilige wijze doen. En dat begint met het feit dat iemand die vliegt thuis blijft als hij zich ziek voelt. Dus ik denk dat we daar zelf ook allemaal een belangrijke verantwoordelijkheid in hebben."

 

Welkom bij de Travel Store!

Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen maken wij gebruik van cookies. Van onszelf en derde partijen. Deze cookies vergroten het gebruiksgemak, maken aanbiedingen relevant en zorgen dat informatie van derden werkt. Wil je meer weten over de cookies? Lees het hier.